الف سین

سلام خوش آمدید

انتخاب خویش ، قبل از انتخاب همسر

پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ب.ظ

مشکل اصلی خیلی از دختر خانم ها و آقا پسرها آن است که قبل از انتخاب همسر ، خودشان را انتخاب نکرده اند . انتخاب خویش ؛ یعنی انتخاب مسیر زندگی ؛ یعنی انتخاب آنچه ، بهانه نفس کشیدن ما است . چه پسر و چه دختر ، باید کسی را برای زندگی انتخاب کنند که در زندگی ، بدنبال همان چیزی بگردد که خودش به دنبال آن می گردد ؛ در زندگی چیزهایی برایش مهم باشد که برای خودش اهمیت دارد .
برای مشاوره ازدواج می آید و می گوید : کسی به خواستگاری من آمده ؛ شغلش فلان و خانواده اش چنین و تیپ و ترکیبش آن چنان و عقایدش این و آن . منتظر است که من هم نظر خودم را بگویم . من هم می گویم : خودت چگونه هستی و به دنبال چه می گردی ؟ اگر معنویت ، جزء زندگی او هست ، تو هم این گونه ای ؟ اگر کار فرهنگی از دغدغه های اصلی زندگی اوست ، تو هم این چنینی ؟ اگر پول ، حرف اول و آخر را در زندگی او می زند ، در زندگی تو چه چیزی حرف اول و آخر را می زند ؟ اگر جلب نظر مردم در زندگی ، رکن زندگی او است ، رکن زندگی تو هم هست ؟ و ... .
بنده بارها از افراد مختلف این سوال را پرسیده ام که «دلخوشی» شما در زندگی چیست ؟ بهانه نفس کشیدن شما در این دنیا چیست ؟ اگر به شما بگویند که یک ساعت دیگر از این دنیا می روید ، ازاینکه به کجا نرسیده اید ناراحت می شوید؟ برای اینکه این پرسش ها کمی ملموس تر شود ، دو مشخصه برای دلخوشی یا همان «هدف» بیان می کنم . هدف زندگی آن چیزی است که زندگی انسان را تفسیر و مدیریت می کند . «تفسیر می کند » یعنی اینکه انسان به امید داشتن یا به دست آوردن آن، زندگی می کند . «مدیریت می کند» یعنی اینکه انسان برنامه های زندگی خود را به گونه ای می چیند که به آن برسد و اگر آن را دارد از دست ندهد . کسی تمام دلخوشی اش پول است وقتی به او می گویی : «چرا به فامیلت سر نمی زنی ؟ » می گوید : «مگر در صله ارحام پول هم هست ؟» این فرد وقتی پول دارد ، امید به زنده بودن دارد ؛ اما وقتی احساس فقر می کند ، علاقه ای به ادامه زندگی ندارد .
وقتی که خوب این پرسش را برای مخاطب باز کرده ام معلوم شده که بسیاری از آنها دل خوشی و هدف مشخصی برای زندگی ندارند ، به شدت «اکنون زده» هستند و امروز را به امید فردا طی می کنند .
قبل از اینکه در مورد شریک زندگی ات فکر کنی ، باید ببینی در زندگی دنبال چه چیزی هستی و به کجا می خواهی برسی ، دل خوشی ات چیست ؟ چه هدفی در زندگی داری ، تا بتوانی کسی را انتخاب کنی که او هم با تو در هدف و دلخوشی ات اشتراک داشته باشند .
دختر و پسری با هم ازدواج کرده اند . یکی از آنها در زندگی به چیزی جز حرف مردم نمی اندیشد . دلخوشی اصلی او در زندگی، جلب توجه و نظر مردم است ، اگر جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد ، بشدت به هم می ریزد . در زندگی دیگری ، مردم در حاشیه قرار دارند و دلخوشی اش جلب رضایت خداست. امشب یکی از اقوام ، عروسی دارد. عروسی شان گناه آلود است . یکی می گوید باید رفت ، چرا که نمی شود با مردم مخالفت کرد و دیگری می گوید نباید رفت ؛ زیرا که خدا به چنین مجلسی راضی نیست . یکی می گوید یک شب هزار شب نمی شود ، دیگری می گوید برای یک شب هم حاضر نیستم گناه کنم . یکی می گوید به عروسی نرفتن همان و و نیش و کنایه های فامیل همان ، دیگری می گوید رفتن همان و به گناه آلوده شدن همان . از آنجا که دلخوشی و هدف این دو تفاوت زیادی با هم دارد ، به این راحتی نمی توانند در کنار هم زندگی کنند . این دو باید مساله خود را پیش از ازدواج حل می کردند ؛ یعنی باید به این تفاوت فکر می کردند و پی می بردند و تصمیم خود را بر اساس آن می گرفتند .
بسیاری از ما بالاخره در طول زندگی هدفی برای زندگی مان پیدا می کنیم ؛ اما اگر یافتن این هدف پس از ازدواج اتفاق بیفتد ، خطرناک است ؛ زیرا امکان دارد همسر ما که حالا شریک زندگی مان شده ، این هدف را به عنوان دل خوشی خود در زندگی انتخاب نکرده باشد .
بنا بر آنچه گفته شد ، رسیدن به مرحله ای از ثبات شخصیت برای ازدواج ، لازم و ضروری است . کسی که هنوز هدفی ثابت برای زندگی خود انتخاب نکرده ، به ثبات شخصیت نرسیده ؛ به همین دلیل نمی تواند در ازدواج تصمیم محکم و قابل اعتمادی بگیرد . چقدر اشتباه می کنند کسانی که با قانون «باری به هر جهت» به سراغ ازدواج می روند و هدف زندگی را بیش از آن که یک مساله کاربردی بدانند ، مساله ای تئوری دانسته و میان آن و ازدواج و زندگی مشترک ارتباطی نمی بینند !
کمی درباره مشکلاتی که درزندگی های اطراف خود می بینید ، تامل کنید . آیا تعداد قابل توجهی از این مشکلات ریشه در تفاوت میان دغدغه های زن و شوهر ندارد ؟ اگر اندکی به حقیقت زندگی مشترک که همراهی در مسیر زندگی است توجه کنیم ، خواهیم پذیرفت که «انتخاب خویش» تا چه اندازه در «انتخاب همسر» تاثیرگذار است .
برشی از کتاب : نیمه دیگرم ، نوشته آقای عباسی ولدی


نظرات (۴)

  • محمد موحدسرشت
  • بسیار زیبا 
    اما بسیار بلند 

    عالی بود،واقعا درسته
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم از لطفتون
    واقعا حیف بود خلاصه ش کنم!
  • محمد موحدسرشت
  • سلام بر شما
    درود بر شما بابت وبلاگ زیباتون 
    امیدوارم موفق باشید همیشه.
    به وبلاگ بنده سربزنید(امیدوارم خوشتون بیاد و دنبال کنید.)
    منتظر شما هستم دوست عزیز.
    التماس دعا
    یاحق
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز
    ممنون از حضورتون
    میام به وبلاگتون
  • رایان خادمی
  • متن عالی ‌‌... خیلی بده که ما ادمها جز ظاهری از اطرافیانمونچیز دیگه ای نمیدونیم...انتخاب همسر هم خیلی خیلی سخته.مخصوصا تو این دور و زمونه
    پاسخ:
    سلام
    موافقم کاملا
    خیلی خیلی سخته
    ممنون از حضورتون
  • محمد طاها حقیرابراهیم ابادی
  • ازاین که وبلاگ مرا دنبال می کنیدممنونم منم شمارادنبال میکنم
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    الف سین

    خرمشهرها در پیش است ...
    "کسی می‌تواند از سیم ‌خاردار دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد"
    شهید چیت‌سازیان

    آخرین نظرات