الف سین

سلام خوش آمدید

تقدّم مسلمین در علم طبّ و داروسازی

شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ب.ظ

و امّا علم طبّ و دوا سازی: در عظمت تدریس و تعلیمش و شهرتش همین بس که تا همین اواخر طبّ منحصر به فرد از روی خمسۀ یونانی و از روی طبّ ابو زکریّای رازی بوده است. حکماء و اطبّای برجسته و بصیر و خبیر و حاذقی را که در هر شهر و کوی و برزن داشتیم، که از روی کتب ادویه همچون قَرابادین کبیر و سائر کتبی که در این زمینه بود، برحسب تشخیص مرض از دواهای یونانی یعنی عقاقیر و ادویۀ گیاهی و پاک کردن مزاج بوسیلۀ مُنضِج (دوائی که خلط و مادّه را بپزد و مهیّای دفع کند) و سپس مُسهِل، با نظم مشخّص و ترتیب معیّنی مشغول به مداوا و معالجۀ امراض می‌شدند، هنوز فراموش ننموده‌ایم.

کتاب «قانون» بوعلیّ یکی از کتب معروفی بود که باید خوانده میشد. و علاوه هر استادی بر روش معالجۀ خاصّی که داشت شاگردان خود را تربیت میکرد، و کتاب دیگری را که طبق آن منهج بود تدریس مینمود. و علاوه شاگردان را از اوّل کار در محکمه (مطبّ) خود میآورد، و انواع و اقسام مرضها را عملاً به آنها نشان میداد، و طریق معالجه و مقدار دوا را نیز نشان میداد. کتاب «قانون» را تا همین أخیراً در اروپا برای شاگردان پزشکی، درس میدادند.


امروزه آن متد عوض شده، و داروها را بصورت فرمولهای شیمیائی و ترکیبات خاصّی بصورت قرص و یا آمپول در آورده‌اند، تا أوّلاً به آسانی قابل حمل و نقل باشد و بتوان هر مقدار از آن را بر حسب موقعیّت مصرف نمود، و ثانیاً داروی آماده را زودتر و بهتر میتوان به مریض رسانید و با وضع تکنولوژی‌ای که امروز بر دنیا حکمفرماست سازش بیشتری دارد، و ثالثاً با تجزیۀ عقاقیر میتوان موادّ مضرّ و سمّی آن را کنار ریخت، و با ترکیب موادّ نافع از چند دوا، داروی خاصّی را که مورد نظر است تهیّه کرد.

این عمل گرچه منافعی را متضمّن است ولیکن ضررهائی را نیز در بردارد:

اوّلاً دواهای طبیعی و گیاهان طبّی، بدون ضرر و بدون خرابی ممکن است سالها عمر کنند، امّا دواهای ساختگی زود فاسد میشود؛ و برای رفع فساد باید تدابیری را انجام دهند تا دارو مدّت معیّنی دوام داشته باشد. و آن تدابیر که بالأخره بواسطۀ یک عمل شیمیائی و یا یک عمل فیزیکی بر روی دارو میباشد، در بدن بیمار بی‌تأثیر نیست؛ و کم کم در اثر رسوب موادّ غیر نافعه و واکنشهای سلّولها در ورود آن، بدن را تدریجاً رو به ضعف و نقاهت میبرد.

ثانیاً استعمال آمپول یعنی یک مادّۀ خارجی را دفعةً در شریان قلب و یا در عضله داخل کردن، ایجاد عکس العمل نامطلوب دارد. عموم غذاها و داروها باید از مجاری طبیعی همچون معده و ریه وارد بدن شوند.

ثالثاً داروی ساخته شده از این فرمولها، داروئی است که آن را برای تمام جهان أعمّ از نقاط گرمسیر و سردسیر و معتدل، و برای هر گونه مزاج و هر صنف و نوعی از مردمان تجویز میکنند. درحالیکه ملاحظۀ موقعیّت آب و هوا و کیفیّت جغرافیائی، همانطور که در اصل طبیعت و صحّت انسان مؤثّر است، در کیفیّت معالجه و تعیین نوع دارو، بی‌اثر نخواهد بود.

روی همین اصل است که بوعلی سینا در کتاب «قانون» میگوید: وَ کُلٌّ یُداوَی عَلَی نَبْتِ بَلَدِه.

یعنی: هر مریضی را باید با همان گیاهی که در شهرش روئیده میشود معالجه کرد؛ نه با گیاه شهر دیگری.

و این مطلب در طبّ قدیم ملاحظه میشد؛ و داروهائی را که حکیمان میدادند عبارت از ریشۀ عقاقیر و گیاهانی بود که غالباً در همان شهر و یا بلاد مجاور تهیّه میشد.

اربعاً آن داروهای طبّی گیاهی، موادّی بود معلوم و شناخته و تجربه شده که از نباتات و یا حیوانات حلال گوشت مثلاً روغن ماهی حلال میگرفتند. و امّا داروهای شیمیائی امروزه که از فرنگ میآورند، هیچ ضابطه‌ای ندارد.

آنها سگ و خوک و قورباغه و خرچنگ و مار و سوسمار و عقرب، و هرچه را که در تصوّر آید حلال میدانند و میخورند. و داروهای خود را نیز از هرچیزی که به نظرشان آید تهیّه میکنند: از روغن ماهی حرام گوشت، و از جگر و معدۀ خوک، و از لوزالمعدۀ بسیاری از حیوانات حرام گوشت و یا از عصارۀ فضلۀ سگ.

آمپول تِستُوویرُون (Testoviron) که برای بعضی از انواع ضعفهای جنسی تجویز می‌کنند، از بیضۀ میمون میگیرند؛ فلهذا گران‌قیمت است. الکل و شراب را حلال می‌شمرند و یکی از موادّ اصولی در داروسازی به حساب می‌آید. شرع مقدّس اسلام که اینها را حرام شمرده است، نه فقط بواسطۀ امر تعبّدی است؛ بلکه به علّت زیان‌های جسمی و روحی است که در آنهاست. فلهذا می‌بینیم: اینگونه معالجات فرمولی با موادّ شیمیائی و ترکیبات موادّ صنعتی غیر طبیعی، بطور کلّی سطح عمر طبیعی را پائین کشیده است. یعنی بواسطۀ خوردن این موادّ، یک نحوه سمومات و موادّ مضرّی در بدن وارد می‌شود که گرچه منجرّ به مرگ آنی و دفعی نمی‌گردد، ولی ایجاد یک گونه مرگ تدریجی مینماید. میگویند: با اینگونه داروها و اینگونه معالجه‌ها، عمرهای طبیعی نزدیک به ده سال کاهش یافته است.

برشی از کتاب : نگرشی بر مقاله بسط و قبض تئوریک شریعت، علامه طهرانی ره

نظرات (۵)

سلام دنبال شدید.
به وبلاگ من سر بزنید و دنبال کنید
موفق باشی دوست من ❤💪
پاسخ:
سلام دوست عزیز
شما هم دنبال شدید
یاعلی
سلام خسته نباشید
مطالبتون جالبه
پاسخ:
سلام
شما هم خسته نباشید
ممنونم از نظرتون
سلام

ممنون از حضورتون تو وب خودتون :)
پاسخ:
سلام
انشالله همیشه موفق باشید
بله.. این حرف درسته..
اما به این هم توجه داشته باشیم ک ابن سینا و دیگران علم خودشون رو چطوری کسب کردن ؟ اونا هم از قدما مثل یونانیان و ... علمشون رو گرفتن.. با جریان نهضت ترجمه ک تو صدر اسلام راه افتاد و خیلی از کتاب های قدیمی ترجمه شد ب زبان عربی..
پس ابن سینا و ... علم رو از دانشمندان قبلیشون گرفتن.. بسط و گسترشش دادن .. بعد انتقال دادن ب نسل های بعدی.. و همینجور تا امروز..

امروز ما چی میکنیم؟ این مهمه!
پاسخ:
سلام
موافقم
اما بحث های مفصلی اینجا هست که انشالله در آینده نزدیک مطرح میکنم!
  • سعید پارسا ارسنجانی
  • احسنت بر شما و این مطالب زیبایتان
    به امید روزی که همگان به طب سنتی و بی ضرر خودمان بر گردند
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    انشالله همینطور بشه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    الف سین

    خرمشهرها در پیش است ...
    "کسی می‌تواند از سیم ‌خاردار دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد"
    شهید چیت‌سازیان

    آخرین نظرات