الف سین

سلام خوش آمدید

مهمانان على‏

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ب.ظ

مردى با پسرش به عنوان مهمان بر على علیه السلام وارد شدند. على با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروى آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا قنبر، غلام معروف على، حوله‏ اى و طشتى و ابریقى براى دست شویى آورد. على آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان خود را عقب کشید و گفت:

«مگر چنین چیزى ممکن است که من دستهایم را بگیرم و شما بشویید».

على فرمود: «برادر تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‏خواهد عهده ‏دار خدمت تو بشود، درعوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا میخواهى مانع کار ثوابى بشوى؟».

باز هم آن مرد امتناع کرد. آخر على او را قسم داد که «من میخواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع کار من مشو.» مهمان با حالت شرمندگى حاضر شد. على فرمود:

«خواهش می‏کنم دست خود را درست و کامل بشویى، همان طورى که اگر قنبر میخواست دستت را بشوید میشستى، خجالت و تعارف را کنار بگذار.».

همینکه از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمدبن حنفیه گفت :‏

«دست پسر را تو بشوى. من که پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوى. اگر پدر این پسر در اینجا نمی بود و تنها خود این پسر مهمان ما بود من خودم دستش را می شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا که پدر و پسرى هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود.» محمد به امر پدر برخاست و دست پسر مهمان را شست.

امام عسکرى علیه السلام وقتى که این داستان را نقل کرد فرمود:

«شیعه حقیقى باید این‏طور باشد.»

برشی از کتاب : داستان راستان شهید مطهری ره

 

  • ۹۵/۰۶/۲۹
  • الف سین

مهمانان على‏

نظرات (۵)

بسیارآموزنده بود.........
پاسخ:
سلام
به مناسبت عید غدیر این برش رو گذاشتم
انشالله که قابل استفاده باشه
ممنونم از حضورتون
  • سیده فاطمه موسوی
  • وای عجب داستانی! 
    رفتار مولا ع خیلی جالب بود

    عیدتون مبارک 
    پاسخ:
    سلام
    راستش خودم هم خیلی از این داستان خوشم اومد
    انشالله این رفتارهای زیبا و حکیمانه وارد زندگی هامون بشه

    عید شما هم مبارک
    ممنون از حضورتون
  • رایان خادمی
  • زیبا..‌عیدتون مبارک.اگه عیدی میخواین بیاین وبلاگم بگین.:-))
    پاسخ:
    سلام
    عید شما هم مبارک
    ممنون از حضورتون
    عیدتون مبارک
    پاسخ:
    سلام
    عید شما هم مبارک
    ممنون از حضورتون
    سلام:عیدتون مبارک 

    انتخاب ارزشمندی بود  
    پاسخ:
    سلام
    عید شما هم مبارک
    ممنونم از لطفتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    الف سین

    خرمشهرها در پیش است ...
    "کسی می‌تواند از سیم ‌خاردار دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد"
    شهید چیت‌سازیان

    آخرین نظرات